Szkoła jest jednostką podległą Gminy Nieporęt (http://www.nieporet.pl)
  • Tarcza szkolna
Godło Państwowe

Motto szkoły:

"Rzeczą dla człowieka najważniejszą jest wychowanie.

Albowiem każda rzecz dobrze rozpoczęta daje nadzieje dobrego wyniku."

Antyfon Sofista

100-lecie Bitwy Warszawskiej

Wycieczka szkolna - Wieliczka, Kraków, Ojcowski Park Narodowy

(Zam: 25.06.2014 r., godz. 06.34)
W dniach 9-11 czerwca 39 uczniów naszej Szkoły uczestniczyło w wycieczce na południe Polski.
Celem wyjazdu było poznanie unikatowych w skali światowej miejsc w naszym kraju-obiektów znajdujących się na Liście Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego UNESCO - Starego Miasta w Krakowie i Kopalni Soli w Wieliczce, podziwianie walorów krajobrazowych Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej oraz zapoznanie się z najważniejszymi postaciami w historii naszego kraju związanymi z dziejami byłej stolicy Polski.
dzień pierwszy

W poniedziałkowy słoneczny poranek wyruszyliśmy autokarem spod szkoły.
Jechaliśmy przez Warszawę, Grójec, Radom, Kielce, Chęciny, Tokarnię, Jędrzejów, Michałowice.
Oglądaliśmy zmieniający się krajobraz oraz mijane miasta i miasteczka. Szczególnie urzekły nas piękne pola z kwitnącymi makami ciągnące się wzdłuż trasy za Kielcami.

Po pokonaniu prawie 400 kilometrowej trasy przed godziną 15-tą byliśmy w Wieliczce.
Tu z szybu Daniłowicza pokonując w sumie 800 drewnianych schodów rozpoczęliśmy czterogodzinny pobyt na trzech poziomach znajdujących się od 64 do 135 m pod powierzchnią ziemi. Trasą turystyczną liczącą około 3 km wędrowaliśmy tunelami przez stare wyrobiska górnicze powstałe w XVII-XIX w. w wyniku eksploatacji soli. Zobaczyliśmy niezwykłe miejsca, ciekawy wystrój w postaci rzeźb przedstawiających posągi ludzi, figury świętych, baśniowe skrzaty z soli tworzone przez wiele pokoleń rzeźbiarzy-górników oraz narzędzia i maszyny górnicze. Poznaliśmy legendę o św. Kindze, dedykowaną jej przepiękną kaplicę, zadumaliśmy się podczas świetlno-muzycznego spektaklu nad brzegiem solankowego jeziora. W prezentacji multimedialnej wyświetlanej na solnej ścianie poznaliśmy rządzące kopalnią siły przyrody - wodę, gaz i ogień.
W usytuowanej na końcu trasy komorze Lill Górna w pierwszym na świecie podziemnym kinie 5D i na 20 interaktywnych stanowiskach poszerzaliśmy wiadomości o histori soli - mioceńskim morzu, powstaniu i działalności kopalni oraz właściwościach soli i jej procesie krystalizacji.
Pobyt w Kopali Soli ,,Wieliczka" zakończyliśmy zwiedzaniem Muzeum Żup Krakowskich.
Na powierzchnię wyniosła nas górnicza winda.

dzień drugi

Rozpoczął się około 7.30, chociaż niektórym spać nie chciało się już przed godziną piątą mimo,
że długo nie mogli zasnąć poprzedniego wieczoru.
Po śniadaniu wyruszyliśmy na wzgórze Bł. Bronisławy, aby wejść na Kopiec Kościuszki usytuowany na lewym brzegu Wisły. Ten monumentalny pomnik ziemny został usypany w latach 1820-1823 na cześć polskiego bohatera narodowego walczącego o niepodległą Ojczyznę.
Po pokonaniu 34 m w poziomie z wysokości 327 m n.p.m podziwialiśmy panoramę miasta.

Następnie zwiedziliśmy wystawę figur woskowych pt. ,,Polaków drogi do Wolności". Zobaczyliśmy postacie najważniejszych rodaków z bogatej historii kraju, którzy poprzez działalność w różnych dziedzinach dążyli do odzyskania przez nasz kraj wolności, m.in. T. Kościuszki, gen. J. H. Dąbrowskiego, marsz. J. Piłsudskiego, poety A. Mickiewicza, kompozytora F. Chopina, malarza J. Matejki, papieża Jana Pawła II.

Później przejechaliśmy do centrum miasta. Oglądaliśmy Wzgórze Wawelskie rozpostarte majestatycznie na wapiennych skałach z Wisłą wijącą się u jego stóp. Udaliśmy się na Wawel, który od XI był siedzibą książąt i królów polskich. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Katedry Wawelskiej – miejsca koronacji 37 królów i miejsca ich wiecznego spoczynku. Oglądaliśmy zabytkowe insygnia władzy królewskiej, relikwie, sarkofagi królów polskich, obrazy i rzeźby. W podziemiach katedry zobaczyliśmy grobowce innych wybitnych Polaków, m.in. T. Kościuszki, A. Mickiewicza,
J. Słowackiego, J. Piłsudskiego.

Na wieży Zygmuntowskiej podziwialiśmy panoramę miasta i oczywiście zgodnie z tradycją lewą ręką dotykaliśmy serca dzwonu Zygmunta, aby spełniło się marzenie.

Następnie przeszliśmy na Zamek Królewski. Oglądając zabytkowe wnętrza i ich wyposażenie - meble, obrazy, arrasy, kasetonowe sufity, modrzewiowe stropy, różne wykończenia i dekoracje ścian mogliśmy poczuć się bardzo dostojnie w salach reprezentacyjnych, salach przyjęć
i uroczystości dworskich oraz w apartamentach królewskich.

Następnie udaliśmy się do Smoczej Jamy. Po spotkaniu z tym legendarnym symbolem miasta spacerkiem po Bulwarach Wiślanych udaliśmy się przez Planty na Rynek Główny.
Tu w gotyckiej Bazylice Najświętszej Marii Panny podziwialiśmy drewniany ołtarz norymberskiego rzeźbiarza Wita Stwosza z drugiej połowy XV w., polichromie J. Matejki i należące do najpiękniejszych w Europie XIV-wieczne witraże.

O godzine 16.00 wysłuchaliśmy hejnału rozbrzmiewającego z wieży Kościoła Mariackiego.
Zwiedzanie zakończyliśmy w Sukiennicach usytuowanych na największym placu miejskim Europy. W kramach dokonaliśmy zakupu pamiątek.

dzień trzeci
Pobudka nastąpiła już po godzinie 6.00, gdyż o godzinie 7.15 wykwaterowywaliśmy się ze schroniska.
Po śniadaniu przejechaliśmy do Ojcowskiego Parku Narodowego - najmniejszego z 23 polskich parków narodowych. Najpierw zwiedziliśmy najdłuższą z grot na jego terenie - 320 metrową Jaskinię Łokietka, w której według legendy ukrył się Władysław Łokietek przed ścigającą go drużyną czeskiego króla Wacława II.

Później spacerowaliśmy Doliną Prądnika z wyjątkowo piękną jurajską szatą skalną - wyniosłymi na kilkadziesiąt metrów ścianami, skalnymi iglicami, basztami, bramami.
Dotarliśmy do Bramy Krakowskiej, źródełka miłości a poźniej do zamku w Ojcowie.
Wizytę w OPN zakończyliśmy podziwiając na wysokiej skale jednen z nielicznych zamków, które przetrwały na ,,Szlaku Orlich Gniazd" w Pieskowej Skale. Za czasów Kazimierza III Wielkiego był on warownią strzegącą traktu handlowego z Krakowa na Śląsk. W krajobrazie najbliższej okolicy góruje tu 25-metrowa skalna forma erozyjna wapieni jurajskich - ozdoba parku - słynna Maczuga Herkulesa, która ,,tego zamku strzeże i rękę niszczącą czasu od niego odwraca" (Klementyna z Tańskich Hoffmanowa).
To był ostatni punkt naszej trzydniowej wycieczki.
Do szkoły wróciliśmy około godz. 19.30.

Grupą podczas wyjazdu opiekowały się wychowawczynie klas: II-Ewa Pisarek, III-Jolanta Kujawska, IV-Maria Markiewicz oraz p. dyrektor-Wanda Delis.

Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom i organizatorom za niezapomniane chwile oraz matce naturze za piękną pogodę podczas całego naszego pobytu w tych niezwykłych miejscach.

Galeria fotograficzna.

Statystyka strony

Strona oglądana: 978 razy.

Rejestr zmian

Wytworzył:Jolanta Kujawska, data: brak danych r., godz. brak danych